(2016 – trvá)
Hlohovec je okresné mesto s približne 21 tis. obyvateľmi, ktoré od roku 2016 kontinuálne realizuje participatívny rozpočet (PAROZ). http://obcan.hlohovec.sk/participacia.phtml?id5=29505
V decembri 2015 Mesto vypracovalo nový „Program rozvoja mesta Hlohovec na roky 2016 – 2023“. Do vypracovania Programu zapojili aj širšiu odbornú a laickú verejnosť a mesto začalo v rámci PAROZ-u od obyvateľov zbierať tzv. „vaše nápady pre vaše mesto“. Výzvy na zapojenie ľudí do tejto iniciatívy šírili mestskými novinami, ale mesto neskôr sprístupnilo aj software ideasity.sk, ktorého prevádzkovateľom bola nezisková organizácia ProPolis.
Predstava samosprávy v Hlohovci o participácii občanov bola, podľa vyššieho úradníka, na začiatku príliš idealistická, aby ľudia navrhovali projekty, ktoré chcú realizovať a Mesto by im na to vytvorilo podmienky a financovalo náklady. Avšak, /parafr./ nebol tam ale jediný takýto projekt; ľudia napísali zoznam vecí a žiadali, ´chceme, aby Mesto urobilo toto a toto´. Obyvatelia museli pochopiť, že naozaj existuje priestor, že ´ja chcem urobiť nejaký projekt a potrebujem nejakú pomoc od Mesta´ … Tak ako sa my učíme, potrebujeme kultivovať aj ten mimovládny sektor v meste. V meste sú aktívne občianske skupiny, ale nikdy sa s nimi nikto nebavil a Mesto im nevytvorilo priestor, kde by mohli získať zdroje…
Obyvatelia potom mohli za nápady adresované Mestu hlasovať a „najúspešnejšie“ projekty zaradili do rozpočtu. Víťazné nápady tak v 1. a 2.ročníku PAROZu realizovalo výlučne mesto.
V roku 2017 dostalo Mesto príležitosť spolupracovať dva roky s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti na realizácii národného projektu v oblasti participatívnej tvorby verejných politík. Podpora spočívala vo financovaní personálnej kapacity – človeka na polovičný úväzok, ktorý bude zodpovedný za výkon participatívnych politík, a v poskytnutí odborného know-how v tejto oblasti, ktorým prispelo občianske združenie Utópia.
V roku 2018 Mesto vypracovalo, schválilo a v roku 2019 „novelizovalo“ tzv. „Pravidlá IdeaSiTy – participatívny rozpočet mesta Hlohovec“ 11, ktoré /parafr./ upravujú priebeh PAROZ-u, úlohy a postavenie jednotlivých účastníkov. V „Pravidlách“ sa uvádza, že občania prostredníctvom PAROZ-u rozhodujú ako bude vynaložená časť rozpočtu mesta v rámci jedného kalendárneho roka a to pri dvoch typoch výdavkov: občianske projekty a zadania pre mesto. „Pravidlá“ stanovujú jeden cyklus PAROZ-u v Hlohovci na dva kalendárne roky. V prvom roku prebieha zbieranie nápadov od občanov, ich spracovanie a následná príprava projektov a zadaní; končí sa rozhodovacou fázou. V druhom roku prebieha realizácia schválených projektov a zadaní.
Rozhodovanie o projektoch a zadaniach prebieha hlasovaním (elektronické a fyzické) a verejným zvažovaním, ktoré je presne definované. „Pravidlá“ stanovujú tzv. váhy pre jednotlivé typy rozhodovania – pri občianskych projektoch sú váhy stanovené 30 percent pre fyzické hlasovanie, 30 percent pre elektronické hlasovanie a najviac, 40 percent pre verejné zvažovanie; a pri zadaniach pre mesto fyzické hlasovanie má váhu 50 percent a elektronické hlasovanie 50 percent. Avšak všetky víťazne projekty schvaľuje Mestské zastupiteľstvo, ako samostatné rozpočtové položky v príslušných programoch programového rozpočtu.
Po novom sa stanovili aj sú finančné limity – obyvatelia môžu podávať projekty v kategórii občianskych projektov v celkovej hodnote 20 tis. EUR (do 5 tis. EUR na jeden projekt), a v kategórii zadaní pre mesto v celkovej výške do 40 tis. EUR.
Mesto Hlohovec v PAROZ-e 2019/2020 vstúpilo do spolupráce s občianskym združením WellGiving a nahradilo e-platformu IdeaSiTy, ktorú Mesto využívalo v rokoch 2015-2018, e-platformou WellGiving-u 17 . Občania majú naďalej možnosť elektronicky: podávať projekty / zadania pre mesto, sledovať celý participatívny proces, a v rozhodovacej fáze tiež hlasovať za projekty. Pridanou hodnotou hlasovania cez novú e-platformu je overovanie hlasujúcich (cez SMS kód)
Tvorcovia ideasity.sk mali presvedčenie ako má táto elektronická služba verejnosti vyzerať, a že v tejto fáze (nízkej) občianskej angažovanosti má najskôr prebudiť verejný záujem, byť nízkoprahová a plne anonymná. Ako uviedol tvorca ideasity.sk, „Ideasity je akokeby taký prvý posol pre príchod participatívneho rozpočtu v širšom zmysle slova“, prostredníctvom dobového digitálneho software-u vytvára virtuálnu chránenú zónu na priame a slobodné vyjadrovanie hlasu občanov vo sfére verejného života.
Z týchto úvah vyplýva, že e-platforma IdeaSiTy, ktorá bola použitá v rámci PAROZ-u v Hlohovci bola orientačným hlasovacím nástrojom, čomu neskôr zodpovedala aj znížená váha tohto výsledku pri celkovom rozhodovaní o projektoch (v roku 2017 malo elektronické hlasovanie váhu 50% a v roku 2018 30%). Naopak, platforma WellGiving-u (PAROZ 2019 / 2020) pred jej využitím vyžaduje od občana registráciu s menom – priezviskom – e-mailovou adresou, čo v očiach občana môže znižova
Propagácia projektov PAROZ-u na mestskom jarmoku podnietila záujem ľudí, alebo ako „chlieb a hry“ v roku 2018 významne zvýšili počet hlasujúcich občanov. Tvorca IdeaSiTy bilancoval, že /parafr./ za prvé dva roky tam bolo 2000 hlasov – kliknutí (to nie je 2000 občanov, lebo jeden má možnosť klikať na všetky projekty), to je dosť na 20 tisícové mesto. … Keby sme mali jedno percento angažovanosti z počtu obyvateľov, tak je to veľmi vypovedajúce číslo. A to Hlohovec mal. Teraz bol Hlohovecký jarmok… kde propagovali myšlienku participatívneho rozpočtu a za dva týždne mali 4,5 tisíc kliknutí(!). IdeaSiTy mal vlastný stánok s nápadmi, ľudia z Mesta komunikovali s občanmi čo si išli kúpiť cigánsku a vínečko a zastavili sa pri nápadoch. … z 20 tisícového mesta, tak to klobúk dole(!); napríklad keby v Bratislave hlasovalo 10 tis. obyvateľov, tak povieme, že je to úspech, nie?
Vizualizácia projetkov
Klikaní môžu byť tisíce, ale „nápady dáva málo ľudí“. Zo skúsenosti človeka, ktorý je autorom a sleduje IdeaSiTy v praxi, vyplynulo, že v roku 2018 bolo v rámci PAROZ-u v Hlohovci navrhnutých približne dve desiatky projektov a /parafr./ niektorí občania tam majú viac ako jeden nápad, ale v zásade aj v Hlohovci nápady dáva 5-10 ľudí. Málo ľudí dáva nápady… Niekto hovorí o apatii ľudí, niekto o nulovom poznaní občianskych práv, iný o nedôvere v inštitúcie na miestnej a štátnej úrovni. Nízku mieru verejnej angažovanosti ľudí v meste vyšší úradník v Hlohovci komentoval netypicky. 20 Podľa neho /parafr./ nejde o apatiu, ale o nulové poznanie toho, čo by ľudia mohli chcieť, akú pomoc od Mesta na to, čo chcú sami urobiť. V tomto smere Mesto významne benefitovalo zo spolupráce s občianskym združením Utópia, ktorá im pomohla – vyškoliť sa, zažiť či osvojiť si spôsob ako – u ľudí prebudiť, rozvíjať a udržať verejný záujem. /parafr./ Keby nebolo Utópie, tak musíme začať riešiť, že ako sa naučiť s ľuďmi komunikovať a vysvetľovať im, že ´to (PAROZ) je priestor pre vás´ .
Otvorená samospráva je podľa vyššieho úradníka Mestského úradu zámer a cieľ, ktorý aktuálne vedenie Mesta pri výkone verejnej služby premieňa na konkrétne opatrenia. /parafr./ My s tým ideme von, pretože sme si povedali, že naša cieľovka je jasná – nie sú to tí večne nespokojní ľudia, ale naopak tá aktívnejšia časť spoločnosti v komunite, a toto je cesta ako ju podporiť a zvyšovať jej podiel.
prečítajte si celú prípadovú štúdiu: